Friday 21 December 2012

On9

         On9 atau online merupakan perkataan yg seerti atau sama erti. On9 biasanya merujuk kpd fb atau facebook. Facebook pula diasaskan oleh Mark Zuckerberg dan dilancarkan pada Februari 2004. Hampir seluruh rakyat Malaysia telah mmpunyai akaun facebook......tpi entry aku bkn nk cite psl asal usul fb, aku nk cite psl knpa aku slalu on9. Ramai dah mmber aku tegur aku nie kaki on9, on9 tnpa sbb, asal aku on9 jer msti nmpak kau on9 n mcm2 lg......disini aku nk g taw nape aku slalu on9.

         Sebagai seorang student IPTS yg normal n tak kaya, aku hanya mmpunyai laptop, henpon n bnda2 lain yg sperti normal student lain ada. As well as my housemate, they also normal student like me. Aku dok umah sewa ngan mmber2 IPTS aku. Kt umah sewa aku xde tv, lau nk tgk, kena p kedai mkn....xkn la aku nk lepak lama2 kt kedai mkn, krja lain byk lg nk buat....radio plak aku jarang dengar, kalau dgr pown lagu jer...so, facebook merupakan salah satu media massa aku.

        Byk berita yg aku dapat ketahui melalui facebook. Dari berita trkini hinggalah brita yg dah lapuk. Bagaimana aku dapat berita melalui fb? Aku xpunya friends yg byk lam fb, so aku like byk2 page lam fb...stiap kali aku tekan button home, byk brita2 di post oleh page2 yg telah aku like...berita2 ini biasanya diambil dari blog2 yg rajin follow mengenai isu semasa....thanks to them for post entry about isu2 semasa....so normal student like me blh tahu isu2 semasa walaupown tv xde....

        Itulah salah satu fungsi fb. Ramai org yg mengatakn fb nie boring, lau on9 lama xtaw nak wat ape. Sebenarnya mereka rasa fb boring sbb mereka gunakan fb nie hanya sebagai ruangan untuk brsosial secara on9 sahaja. Fungsi fb nie brgantung kpd cara kita memanfaatkannya, samaada sebagai ruangan brsosial, utk brdakwah, mengetahui isu semasa, utk cari cinta, cara mmber lama, atau sbg tmpat luahan perasaan. Yg jelasnyer, fungsi fb bagi aku adalah untuk mengetahui isu semasa.........

       Akhir kata, ber-fb lah secara bijaksana.

Yg benar,
..........................
(Kuniaki Anami)

7 comments: